Winterreise - Franz Schubert (op.89, tekst Wilhelm Müller)
Maarten Koningsberger - bariton | Roger Braun - piano
donderdag 20 maart 2014 - Kloosterbibliotheek Wittem (L)
Recensie van dit concert : www.duholdekunst.com
Recensie van dit concert : www.duholdekunst.com
Schuberts meesterwerk ‘Winterreise’
In 1827, een jaar voor zijn dood, voltooide Schubert zijn monumentale werk: ‘Winterreise’. Volgens zijn vrienden was Schubert in deze periode somber en neerslachtig. Bij navraag zei hij: “Wel, jullie zullen het ras horen en begrijpen.” En later: “Mij bevallen deze liederen meer dan alle andere en ze zullen jullie ook nog bevallen.” Niet beseffend dat eeuwen later zijn muziek mensen nog steeds tot diep in het hart raakt. Wellicht omdat het een universeel gevoel van eenzaamheid verklankt, maar dan zó, dat dit drukkende gevoel verandert naar een staat van verheffing en zelfs geestdrift. Maarten Koningsberger en Roger Braun weten als geen ander deze stemming te treffen en te communiceren met het publiek.
Het Parool: “Koningsberger is een geboren verhalen verteller. Geen lettergreep verdwijnt in een onzorgvuldige dictie of in mooizingerij en in elke taal is de zingeving aan die verstaanbare teksten optimaal.”
De Telegraaf: “… een liedzanger van wereldklasse: een fraaie, lyrische bariton met een tot in de lagere regionen sonoor timbre en een wat weke hoogte, een perfecte dictie waardoor elk woord te verstaan is en een sterk gevoel voor stijl. Zo weet hij met de nodige variatie in toon en stemming schijnbaar moeiteloos een avond lang te boeien, oorstrelend en toch expressief.”
NRC: “Koningsberger stelt zijn soepele, expressieve, maar nooit geforceerde stemgeluid volkomen in dienst van het rijke scala aan emoties dat hij uit wil drukken. In alle sterktegraden en op alle toonhoogten blijft zijn bariton rond, warm en zuiver klinken.”
“Pianist Roger Braun blijkt Maarten Koningsbergers evenknie in de Schubertkunde. Hoor hoe fijn hij de witte rijp over het hoofd van onze tragische held strooit (Der greise Kopf), hoe hij de honden laat blaffen en hun kettingen laat rinkelen (im Dorfe) , hoe hij de verkleumdheid van het laatste lied verbeeldt (Der Leiermann). Braun, die de liedbegeleidersprijs won tijdens de Wigmore Hall International Song Competition, is een poëtisch musicus die als het ware met de zanger meeademt en ook steeds het goede tempo van een lied inzet. Een weldadig koppel.” (Haarlems Dagblad)
“…Alert, beeldend, betrouwbaar en met groot vakmanschap begeleidde hij- maar dat is eigenlijk geen goed woord- die al even voortreffelijk zingende Maarten Koningsberger…” (Brabants Dagblad)
www.maartenkoningsberger.com en www.rogerbraun.com
In 1827, een jaar voor zijn dood, voltooide Schubert zijn monumentale werk: ‘Winterreise’. Volgens zijn vrienden was Schubert in deze periode somber en neerslachtig. Bij navraag zei hij: “Wel, jullie zullen het ras horen en begrijpen.” En later: “Mij bevallen deze liederen meer dan alle andere en ze zullen jullie ook nog bevallen.” Niet beseffend dat eeuwen later zijn muziek mensen nog steeds tot diep in het hart raakt. Wellicht omdat het een universeel gevoel van eenzaamheid verklankt, maar dan zó, dat dit drukkende gevoel verandert naar een staat van verheffing en zelfs geestdrift. Maarten Koningsberger en Roger Braun weten als geen ander deze stemming te treffen en te communiceren met het publiek.
Het Parool: “Koningsberger is een geboren verhalen verteller. Geen lettergreep verdwijnt in een onzorgvuldige dictie of in mooizingerij en in elke taal is de zingeving aan die verstaanbare teksten optimaal.”
De Telegraaf: “… een liedzanger van wereldklasse: een fraaie, lyrische bariton met een tot in de lagere regionen sonoor timbre en een wat weke hoogte, een perfecte dictie waardoor elk woord te verstaan is en een sterk gevoel voor stijl. Zo weet hij met de nodige variatie in toon en stemming schijnbaar moeiteloos een avond lang te boeien, oorstrelend en toch expressief.”
NRC: “Koningsberger stelt zijn soepele, expressieve, maar nooit geforceerde stemgeluid volkomen in dienst van het rijke scala aan emoties dat hij uit wil drukken. In alle sterktegraden en op alle toonhoogten blijft zijn bariton rond, warm en zuiver klinken.”
“Pianist Roger Braun blijkt Maarten Koningsbergers evenknie in de Schubertkunde. Hoor hoe fijn hij de witte rijp over het hoofd van onze tragische held strooit (Der greise Kopf), hoe hij de honden laat blaffen en hun kettingen laat rinkelen (im Dorfe) , hoe hij de verkleumdheid van het laatste lied verbeeldt (Der Leiermann). Braun, die de liedbegeleidersprijs won tijdens de Wigmore Hall International Song Competition, is een poëtisch musicus die als het ware met de zanger meeademt en ook steeds het goede tempo van een lied inzet. Een weldadig koppel.” (Haarlems Dagblad)
“…Alert, beeldend, betrouwbaar en met groot vakmanschap begeleidde hij- maar dat is eigenlijk geen goed woord- die al even voortreffelijk zingende Maarten Koningsberger…” (Brabants Dagblad)
www.maartenkoningsberger.com en www.rogerbraun.com