Letse ‘stemmenkneder’ Sigvards Kļava leidt Meesters en Gezellen 2016 in Maastrichtse St Janskerk
Op donderdagavond 4 februari 2016 treden ze aan in Maastricht: de 20 jonge zangers’gezellen’ die samen met 4 ervaren ‘meesters’ twee weken lang een professioneel kamerkoor vormen. Onder leiding van de beroemde Letse Koordirigent Sigvards Kļava vullen zij de eeuwenoude sfeervolle Sint Janskerk aan het Maastrichtse Vrijthof met de muziek van onder meer Nystedt, Schnitke en Pärt.
Programma:
Knut Nystedt – Immortal Bach
Alfred Schnittke – Three Sacred Hymns
Bernat Vivancos – Aeternam
Anders Hillborg – Muo:aa:yiy:oum
Ēriks Ešenvalds – A Drop in the Ocean
Thomas Weelkes – Gloria in excelsis Deo
David Lang – Again
Max Reger – O Tod, wie bitter bist du
Arvo Pärt – Da Pacem Domine
Meer over Kļava’s keuze voor de uit te voeren stukken: www.meestersengezellen.nl
Klik hier voor de videotrailer van het project Meesters en Gezellen 2015
donderdag 4 februari 2016 | 20:15 uur | Sint Janskerk, Vrijthof Maastricht
Programma:
Knut Nystedt – Immortal Bach
Alfred Schnittke – Three Sacred Hymns
Bernat Vivancos – Aeternam
Anders Hillborg – Muo:aa:yiy:oum
Ēriks Ešenvalds – A Drop in the Ocean
Thomas Weelkes – Gloria in excelsis Deo
David Lang – Again
Max Reger – O Tod, wie bitter bist du
Arvo Pärt – Da Pacem Domine
Meer over Kļava’s keuze voor de uit te voeren stukken: www.meestersengezellen.nl
Klik hier voor de videotrailer van het project Meesters en Gezellen 2015
donderdag 4 februari 2016 | 20:15 uur | Sint Janskerk, Vrijthof Maastricht
Een ambitieus project
Praktijkervaring opdoen bij door de wol geverfde collega’s in het vak: daar heeft elke ambitieuze zanger met een passie voor ensemblezang wel oren naar. In januari en februari is die kans er voor twintig jonge zangers in opleiding of recent afgestudeerd aan het Maastrichts Conservatorium en andere Nederlandse conservatoria. In februari voeren de Gezellen samen met hun Meesters in een reeks concerten uit, wat zij in de weken daarvóór leren in masterclasses van de wereldberoemde koordirigent Sigvards Kļava en van de uit Limburg afkomstige zangcoach Geert Berghs. De Meesters zijn vier zeer ervaren koorzangers: twee zingen bij het Nederlands Kamerkoor en twee bij Cappella Amsterdam. Sinds 2011 gaat er jaarlijks een nieuwe groep Meesters en Gezellen op tournee door het land. Maastricht is hier voor het eerst in 2015 aan toegevoegd o.a. door de selectie van jonge talenten van het Maastrichtse Conservatorium.
Programma van deze tijd
Een groot deel van het door Sigvards Kļava samengestelde programma betreft zijn dringende wens in een vreedzame wereld te leven: ‘Da pacem’, geef ons vrede. Kļava stelde een programma samen dat past bij de Meesters en de Gezellen, maar ook passend is voor de dirigent zelf: voor de meester die hij is in het kneden van de koorklank, het zoeken naar vocale nuances en het verwezenlijken van een bijna mystieke verhevenheid in zijn interpretatie van de muziek.
Praktijkervaring opdoen bij door de wol geverfde collega’s in het vak: daar heeft elke ambitieuze zanger met een passie voor ensemblezang wel oren naar. In januari en februari is die kans er voor twintig jonge zangers in opleiding of recent afgestudeerd aan het Maastrichts Conservatorium en andere Nederlandse conservatoria. In februari voeren de Gezellen samen met hun Meesters in een reeks concerten uit, wat zij in de weken daarvóór leren in masterclasses van de wereldberoemde koordirigent Sigvards Kļava en van de uit Limburg afkomstige zangcoach Geert Berghs. De Meesters zijn vier zeer ervaren koorzangers: twee zingen bij het Nederlands Kamerkoor en twee bij Cappella Amsterdam. Sinds 2011 gaat er jaarlijks een nieuwe groep Meesters en Gezellen op tournee door het land. Maastricht is hier voor het eerst in 2015 aan toegevoegd o.a. door de selectie van jonge talenten van het Maastrichtse Conservatorium.
Programma van deze tijd
Een groot deel van het door Sigvards Kļava samengestelde programma betreft zijn dringende wens in een vreedzame wereld te leven: ‘Da pacem’, geef ons vrede. Kļava stelde een programma samen dat past bij de Meesters en de Gezellen, maar ook passend is voor de dirigent zelf: voor de meester die hij is in het kneden van de koorklank, het zoeken naar vocale nuances en het verwezenlijken van een bijna mystieke verhevenheid in zijn interpretatie van de muziek.